Większość pracy jest obecnie wykonywana wirtualnie, a kompetencje pracy w globalnych i rozproszonych zespołach są dziś krytyczne i zwiększają przewagę konkurencyjną każdej organizacji. Niestety sporo liderów i menedżerów nie ma świadomości, że zespół wirtualny i stacjonarny, to jak przysłowie pomarańcze i jabłka i stosowanie tych samych praktyk i metod może doprowadzić do wielu problemów. Warto więc się przygotować. Celem tego warsztatu jest wzrost świadomości uczestników w obszarze wyzwań i korzyści płynących z pracy w zespołach globalnych. Uczestnicy zapoznają się z różnymi narzędziami, strategiami i najlepszymi praktykami zarządzania wielokulturowym zespołem rozproszonym.
Cel warsztatu
- Zapoznanie się uczestników z wyzwaniami globalnych zespołów oraz strategiami i technikami radzenia sobie z nimi
- Wzrost świadomości kulturowej
- Zapoznanie się uczestników z najlepszymi praktykami zarządzania wirtualnymi i wielokulturowymi zespołami
- Nabycie umiejętności pracy w globalnych zespołach
Korzyści dla uczestników
Po ukończeniu warsztatu uczestnicy będą:
- Rozumieli problemy i wyzwania wirtualnych i wielokulturowych zespołów
- Rozumieli i rozpoznawali różnice międzykulturowe
- Potrafili zastosować odpowiednie strategie i narzędzia budowania efektywnych zespołów ponad granicami (uzyskanie efektu synergii, budowanie zaufania, efektywna komunikacja)
Adresaci warsztatu
Szkolenie przeznaczone jest dla:
- Kierowników, liderów, doradców i członków wielokulturowych, rozproszonych zespołów
- Wszystkich, którzy pełnią role związane z zarządzaniem wielokulturowymi i wirtualnymi zespołami
Program warsztatu
- Wprowadzenie do pracy globalnej – studium przypadku
- Korzyści pracy zdalnej
- Wyzwania wirtualnego zespołu
- Kluczowe błędy wpływające na efektywność zespołu rozproszonego
- Profil efektywnego zespołu rozproszonego
- Ścieżka skutecznego zespołu wirtualnego
- Świadomość kulturowa
- Co to jest kultura?
- Typologie kultur
- Geert Hofstede
- GlobeSmart
- Solomon & Schell
- Multi-active, linear- active, reactive
- Model ICAM (Intercultural Awareness Model)
- Mapa kulturowa Erin Meyer
- Współpraca i zaufanie on-line
- 3 cechy współpracy
- TAO wirtualnego zespołu
- Zaufanie, substytut kontroli
- Zaufanie transakcyjne
- Budowanie efektywnego zespołu wirtualnego
- Etap 0. Czy jestem gotowy na uruchomienie zespołu rozproszonego? Sprawdź swoje IQ? Studium przypadku
- Etap 1: Przed uruchomieniem. Tworzenie wirtualnego zespołu
- Etap 2. Uruchomienie: Kick off (spotkanie inicjujące)
- Etap 3: Po uruchomieniu: Monitorowanie i ocena efektywności zespołu
- Model ROMP – zwiększenie efektywności zespołu rozproszonego
- Relacje
- Komunikacja
- Zaufanie
- Rozwiązywanie konfliktów
- Odpowiedzialność
- Motywacja
- Proces i Cel
- Przywództwo wirtualne
- Wyzwania lidera zespołu rozproszonego
- Przetestuj swoje IQ – studium przypadku
- Kompetencje efektywnego lidera zespołu wirtualnego
- 4 stymulatory efektywności
- Wirtualne spotkania – narzędzia i techniki
- Rola moderatora
- Efektywne spotkania wirtualne
- Podsumowanie i zakończenie warsztatu
Forma zajęć
Warsztat praktyczny, połączony z krótkimi wykładami. Wykorzystywana będzie zasada efektywnego uczenia się dorosłych według Cyklu Kolba (doświadczenie – refleksja – teoria – planowanie). Zostaną zastosowane następujące metody i narzędzia: prezentacja multimedialna, film, krótkie wykłady, dyskusje grupowe, studia przypadków, ćwiczenia w grupach z wykorzystaniem technik kreatywnego myślenia i inne.
Materiały szkoleniowe
Wydruk materiałów szkoleniowych, materiały do ćwiczeń, dyplom udziału w warsztacie, materiały biurowe. Dla szkoleń w formule zdalnej, wszystkie materiały szkoleniowe są w wersji elektronicznej.
Prowadzenie szkolenia
Trener posiadający kompetencje merytoryczne oraz bogate, wieloletnie doświadczenie praktyczne z umiejętnością przekazywania wiedzy. Z najwyższą starannością, dostosujemy prowadzenie warsztatu do potrzeb oraz wymagań organizacji.
Warunki uczestnictwa
Podstawy zarządzania projektami
Grupa: od 8 do 16 osób
Czas trwania: 2 dni / 16 h