Sztuczna inteligencja szturmuje biznes

Autor: Iwona Kula

Znana z filmów science-fiction o robotach przejmujących władzę nad światem – sztuczna inteligencja – wkracza do naszego codziennego życia i biznesu. Wkracza z takim impetem, że firmy będą tworzyć stanowiska odpowiedzialne za ten obszar. Słyszeliście już o CAIO?

To będzie czas sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja (AI) to jeden z głównych trendów w IT w 2018 r., który może zrewolucjonizować biznes na wielu płaszczyznach. W ostatnim czasie pojawiła się w raportach wielu wiodących firm analitycznych. Co przewidują? Według „Prediction 2018: The Honeymoon For AI Is Over” firmy Forrester w 2018 r. aż 70% firm na świecie rozpocznie wdrażanie sztucznej inteligencji. Analitycy Gartnera uważają z kolei, że do 2020 roku 85 proc. interakcji między konsumentami a obsługą klienta ma zachodzić przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji, a do 2025 r. AI będzie wykorzystywana do transformacji ekosystemów, modeli biznesowych i zarządzania doświadczeniami klienta. Algorytmy bazujące na sztucznej inteligenci wykorzystywane do tej pory np. w smartfonach do rozpoznawania twarzy czy przedmiotów i tworzenia emocji teraz mają być dla firm podstawą do podejmowania strategicznych decyzji.

Co to oznacza dla CIO?

Zdaniem analityka Janelle B. Hill doświadczeni dyrektorzy IT wspólnie ze swoimi partnerami biznesowymi eksperymentują i starają się znaleźć najlepsze obszary użycia sztucznej inteligencji oraz ocenić ich potencjał w tworzeniu nowych modeli biznesowych – czytamy na stronie Smarter with Gartner. Analitycy uważają, że dyrektorzy informatyki są obecnie w bardzo dobrej pozycji. Mogą bowiem występować w firmie w roli ekspertów od sztucznej inteligencji i pokazać biznesowi najnowsze osiągnięcia w zakresie AI oraz jej możliwy wpływ na działalność i konkurencyjność firmy. Dzięki temu CIO mogą być nie tylko wykonawcami pomysłów biznesu, ale również współtwórcami strategii biznesowej. „Sztuczna inteligencja będzie odgrywać coraz ważniejszą rolę w trzech obszarach biznesowych, często wymienianych przez dyrektorów generalnych – obsługa klienta, zwiększenie przewagi konkurencyjnej i zwiększenie wydajności” – możemy przeczytać na Smarter with Gartner.

Kiedy pojawią się u nas CAIO?

Pierwsze eksperymenty ze sztuczną inteligencją nie muszą nieść za sobą dużych inwestycji i zmian w firmie. Ale kolejne etapy rozwoju AI wymagają już zbudowania i utrzymania niezbędnych umiejętności. Wydaje się, że konieczne będzie stworzenie odpowiedniej pozycji menedżerskiej w strukturach firmy odpowiedzialnej za sztuczną inteligencję. Chief Artificial Intelligence Officer powinien odpowiadać nie tylko za techniczną stronę AI, ale także wizję jej użycia. To jego zadaniem jest uświadamianie innych działów jakie korzyści przyniesie implementacja nowej technologii w firmie. By to wszystko osiągnąć CAIO musi współpracować zarówno z CIO, CTO jak i liderami biznesu. Prawdziwymi zwycięzcami będą bowiem nie Ci, którzy wykorzystają sztuczną inteligencję do rozwiązania istniejących problemów, ale Ci, którzy wykorzystają ją do zmiany swojego biznesu. By tak się stało Chief Artificial Intelligence Officer musi być prawdziwym liderem zmian, który wykorzysta potencjał sztucznej inteligencji do transformacji biznesu.