Warsztat Zarządzanie katalogiem usług

Zarządzanie informatyką bazujące na modelu usługowym obecnie jest de facto standardem w większości firm i instytucji. Symbolem i najważniejszym elementem modelu usługowego jest Katalog Usług. Może on mieć bardziej lub mniej zaawansowaną formę, jednak zawsze zawiera informacjami o wszystkich produkcyjnych usługach informatycznych. Za dostarczanie i utrzymanie Katalogu Usług oraz zapewnienie, że jest on dostępny dla upoważnionych osób, odpowiada proces Zarządzania Katalogiem Usług.

Warsztat „Zarządzanie Katalogiem Usług” zaznajamia Uczestnika z modelem usługowym i na tej bazie uczy, jak przygotowywać i zarządzać Katalogiem Usług. Ważną częścią warsztatu jest omówienie ściśle powiązanego z Katalogiem Usług procesu Zarządzania finansami Usług. Dzięki niemu Dostawca Usług jest w stanie określić, ile kosztuje dostarczenie każdej z oferowanych Usług.

Teoria w trakcie warsztatu stanowi jedynie kanwę, na której prezentowane są najlepsze światowe praktyki i własne doświadczenia trenera. Najistotniejszym elementem jest jednak 7 ćwiczeń wykonywanych w podgrupach i wspólnie omawianych. Pozwalają one łatwiej zrozumieć i przyswoić omawiane zagadnienia.

Udział w warsztacie nie wymaga wcześniejszego przygotowania – wszystkie potrzebne definicje są wprowadzane w trakcie. Znacznym ułatwieniem w odbiorze będzie jednak ogólna znajomość ITSM i podstawowych zagadnień księgowości.

Cel warsztatu
Przygotowanie uczestników do:

  • pełnienia roli Właściciela Usługi,
  • opracowania i zarządzania Katalogiem Usług,
  • zarządzania finansami Usług.

Korzyści dla uczestników
Po ukończeniu warsztatu Uczestnicy będą:

  • rozumieli model usługowy zarządzania IT,
  • znali i rozumieli konstrukcję Katalogu Usług,
  • znali podstawy finansów IT,
  • potrafili zarządzać finansami Usług.

Adresaci warsztatu
Warsztaty są przeznaczone dla:

  • osób zarządzających działami IT,
  • kadry menedżerskiej wdrażającej podejście usługowe w swojej organizacji,
  • menedżerów odpowiedzialnych za budowę i zarządzanie Katalogiem Usług,
  • właścicieli Usług i kandydatów do tej roli,
  • menedżerów odpowiedzialnych za zarządzanie finansami IT,
  • właścicieli MPK-ów,
  • menedżerów odpowiedzialnych za relacje IT z biznesem,
  • liderów zmian szukających inspiracji i pragnących zweryfikować własne doświadczenia.

Program warsztatu

1. Wprowadzenie

  • Standardy zarządzania usługami IT
  • Proces i role w procesie
  • Model usługowy zarządzania IT
  • Podział usług (ćwiczenie 1)

2. Katalog Usług

  • Budowa Katalogu Usług
  • Właściciel Usługi
  • Opis Usługi
  • Umowy na świadczenie Usług (ćwiczenie 2)

3. Zarządzanie Katalogiem Usług

  • Definicja, zakres, znaczenie dla biznesu
  • Przebieg procesu
  • Role i odpowiedzialności
  • Krytyczne czynniki sukcesu (ćwiczenie 3)

4. Znaczenie Katalogu Usług

  • Zarządzaniem zasobami i konfiguracją
  • Zarządzanie potencjałem wykonawczym
  • Zarządzanie relacjami z Biznesem
  • Wsparcie Użytkowników (ćwiczenie 4)

5. Zarządzanie finansami Usług

  • Podstawy Zarządzania finansami
  • Role w Zarządzaniu finansami Usług
  • Krytyczne czynniki sukcesu
  • Wyzwania i ryzyka (ćwiczenie 5)

6. Budżetowanie i zarządzanie kosztami

  • Rodzaje kosztów IT
  • Model kosztowy Usługi
  • Budżetowanie dla Usług
  • Zarządzanie kosztami Usług (ćwiczenie 6)

7. Naliczanie opłat za Usługi

  • Polityka naliczania opłat
  • Modele świadczenia Usług
  • Modele odzyskiwania kosztów
  • Rozwiązania narzędziowe

8. Podsumowanie warsztatów – pytania.

Forma zajęć
Podstawową częścią warsztatu są ćwiczenia, przykłady ułatwiające zrozumienie materiału oraz omówienia zagadnień. Wprowadzenie do poszczególnych tematów ma charakter teoretyczny i służy przede wszystkim uporządkowaniu wiedzy i zdefiniowaniu pojęć. Stosunek między częścią teoretyczną i praktyczną jest zależny od wiedzy uczestników i ich doświadczenia.

Materiały szkoleniowe
Wydruk materiałów szkoleniowych, materiały wypracowane w trakcie ćwiczeń, dyplom udziału w szkoleniu, materiały biurowe. Dla szkoleń w formule zdalnej, wszystkie materiały szkoleniowe są w wersji elektronicznej.

Prowadzenie szkolenia
Trener posiadający kompetencje merytoryczne oraz bogate, wieloletnie doświadczenie  praktyczne z umiejętnością przekazywania wiedzy. Z najwyższą starannością, dostosujemy  prowadzenie szkolenia do potrzeb oraz wymagań organizacji.

Warunki uczestnictwa
Brak wymagań

Grupa: od 8 do 16 osób
Czas trwania: 2 dni / 16 h