ITIL otwiera się na zwinność

AXELOS, organizacja odpowiadająca za zbiór najlepszych praktyk zarządzania usługami IT (ITIL) potwierdziła, że pierwsza odsłona ITIL 4 ujrzy światło dzienne w pierwszym kwartale 2019 r. Zmiany skoncentrują się na tym, jak wdrażać ITIL w organizacjach stosujących zwinne metodyki tj. DevOps, Agile czy Lean.

ITIL w nowej rzeczywistości

Przedstawiciele AXELOS podkreślają, że żyjemy w czasach bezprecedensowej zmiany znanej jako „czwarta rewolucja przemysłowa”, która charakteryzuje się cyfrową transformacją naszego świata i nieuniknioną interakcją między ludźmi, technologiami cyfrowymi i zasobami fizycznymi. By odnaleźć się w tym środowisku i osiągać sukcesy organizacje muszą być bardziej zwinne i wdrażać nowe metodyki pracy. Ma im w tym pomóc ITIL 4. Główne elementy ITIL pozostaną bez zmian – badania potwierdziły, że jest to najlepszy zbiór praktyk w branży ITSM – jednak otworzy się on na popularne od dłuższego czasu zwinne metodyki zarządzania. ITIL 4 będzie zawierał praktyczne wskazówki na temat tego, jak wdrażać zbiór najlepszych praktyk zarządzania usługami IT w połączeniu z metodykami tj. DevOps, Agile i Lean.

Duże oczekiwania

Nad ITIL 4 od kilkunastu miesięcy pracuje grupa ITIL Development, licząca obecnie ponad 2000 członków. Dzięki temu zmiany w ITIL mają odzwierciedlać potrzeby organizacji i osób fizycznych. Przed ekspertami, którzy nad tym pracują jest niemało wyzwań. Jak podkreśla komentator rynku IT Clive Longbottom na łamach serwisu TechTarget – nowy ITIL musi nie tylko uwzględnić zmiany jakie dokonały się w organizacjach na poziomie realizowania projektów, wykorzystywania zwinnych metodyk, ale także zachować zgodność ze standardem ISO 20000 w zakresie zarządzania usługami. Jego zdaniem oczekiwania w stosunku do nowej wersji praktyk zarządzania usługami IT są bardzo duże. „Jeśli ma przetrwać szybkie tempo zmian w nowoczesnym IT, ITIL 4 będzie musiał w pełni wykorzystać ciągły rozwój napędzany metodyką DevOps, a także ciężko pracować nad rozbiciem silosów w środowisku rozwoju, testowania i operacji. Użytkownicy muszą postrzegać ITIL jako drogę do usprawnienia i zwiększenia efektywności procesów, a nie ograniczenie realizacji zadań” – komentuje Clive Longbottom.

Elastycznie i aktualnie

Miejmy nadzieję, że ITIL 4 weźmie pod uwagę wszystkie zmiany i problemy. Że uwzględni hybrydowe środowiska IT, zmiany w zarządzaniu projektami i platformach. Jeśli nie dostosuje się do zwinnych metodyk to może przestać być używany. Eksperci zwracają też uwagę na elastyczność zbioru najlepszych praktyk zarządzania usługami IT – aktualizowanie ich co siedem lat w tak szybko zmieniającym się środowisku IT to zdecydowanie zbyt rzadko. „ITIL nie może dalej trwać w przekonaniu, że jest centrum wszechświata. Musi współpracować z wieloma innymi narzędziami i metodami, z których korzystają firm” – podkreśla komentator rynku IT na łamach serwisu TechTarget.